Aitan lapsi kunsti juurde: muuseumitunnid erivajadustega inimestele


Võlujälg
Intellektipuudega õpilased ja aktiivsus-ja tähelepanuhäirega I põhikooli astme õpilased
Eesti kunsti klassikasse kuuluvaid maale ja skulptuure uurides leitakse koos tunnijuhiga üles hulganisti mitmesuguseid loomi, keda kunstnikud on eri ajastutel kujutanud. Vaadatakse nii kodu- kui metsloomi aga ka müütilisi ja väljamõeldud loomi. Tunnis lahendatakse mõistatusi ja arutatakse loomade vajalikkuse ja rolli üle inimese elus. Muuseumitunnis tehakse ka ise üks võlujälg.

Kumuuurija
Intellektipuudega lastele ja täiskasvanutele, nägemispuudega lastele

Muuseumitunnis uuritakse kunstimuuseumi kuju, materjale, akustikat ja helimaastikku. Püsinäitusel keskendutakse kujudele ja vormidele, proovides jäljendada skulptuuride asendeid ning uurida portreede näoilmeid. Saadakse teada, mis meeleolu on graniidist vanamehel ja kui tugev on pronksi valatud Lurich.



Meeleviis
Intellektipuudega lastele ja täiskasvanutele, nägemispuudega lastele

Muuseumitunnis kasutatakse kunsti kogemisel erinevaid meeleelundeid. Lõhnad, maitsed, helid ja kombitavad asjad aitavad kujutlusvõime hästi tööle panna ja aitavad leida ennast keset maalide maailma. Vaadatakse kunstiteoste meeleolu ning lõpuks antakse oma tundele värv, vorm ja isegi lõhn.

Linnuke kirjas
Intellektipuudega lastele ja täiskasvanutele, nägemispuudega lastele

Lossis ringi käies otsime kunstiteostel olevaid linde ja suuname tähelepanu lindude välistunnustele ja elupaikadele. Võtame aja maha ja kuulame linnulaulu ja proovime ise väikest linnukoori teha. Tunni lõpus joonistame väikese linnu ja mõtleme, kuidas tema laul kõlada võiks. Kui lastega parki või metsa jalutama ei jõua, siis kunstimuuseumi tunnis saab linnukese kirja.



Käe jälg kivis
Intellektipuudega lastele ja täiskasvanutele, nägemispuudega lastele

Muuseumitunnis on õpilastel võimalik „näha“ kätega mõningaid Niguliste muuseumi kunstiteoseid: hauakivid, püha Cristophoruse skulptuur. Huvi võivad pakkuda ka sajandite vanused uksed ja kiviseinad. Tund lõppeb loomingulise ülesandega.

Lõvijaht Nigulistes
Intellektipuudega lastele ja täiskasvanutele

Muuseumitunnis otsitakse Niguliste kunstiteostelt lõvisid. Lõbusa otsimismängu käigus tehakse tutvust Niguliste muuseumi tähtsamate kunstiteostega. Üheskoos uuritakse, milliseid tähendusi lõvid kannavad ja mis põhjusel on neid muuseumis nii rohkelt. Tunni lõpus joonistatakse või meisterdatakse lõvisid.

Inglid Niguliste kunstiteostel
Intellektipuudega lastele ja täiskasvanutele

Muuseumitunnis räägitakse inglitest. Kes on ingel ja millistena me tänapäeval ingleid ette kujutame? Koos tunnijuhiga vaadeldakse, kuidas ingleid vanemas kunstis kujutati ja milliseid tähendusi eri kujutusviisid kandsid. Lõpetuseks joonistatakse oma kaitseingel või jõulukaart.



Päike naeratab
Intellektipuudega lastele ja täiskasvanutele, kuulmishäirega lastele

Muuseumitunnis jutustatakse lugu kunstnikust, kes leidis rasketel aegadel endas nii palju päikest, et see lausa kiirgas välja tema loomingust. Adamson-Ericu loominguga tehakse tutvust sümboolse päikesekujundi kaudu. Vaadeldes kunstniku käe all valminud kahhelplaate, võib veenduda, et päikest saab kujutada vägagi erineval moel.

Projekt „Aitan lapsi kunsti juurde“ saab teoks tänu Aitan Lapsi heategevusfondi ja Eesti Kunstimuuseumi koostööle ning sponsoritele. Projekti raames taarakogumispunktides annetatud raha kasutatakse lastele kultuurielamuste pakkumiseks.

Kunstnik ja kodu
Vaegnägijatele ja pimedatele õpilastele, kes õpivad I ja II kooliastmes
Muuseumitund on loodud spetsiaalselt vaegnägijatele ja pimedatele õpilastele avardamaks nende teadmisi Eesti kunstist ja tutvustamaks üht erakordset 20. sajandi kunstnikku – Adamson-Ericut (1902–1968). Ligi tunniajase ringkäigu jooksul tutvustatakse Adamson-Ericut kui kunstnikku, kes lisaks maalimisele omas head disaineritaipu, kujundades nii mööblit, nõusid, vaipu, tekstiile kui palju muud. Täpsemalt käsitletakse haridusprogrammis Adamson-Ericu maali- ja tarbekunsti loomingust osa, millel on tihe seos kunstniku kodu ja koduste paikadega Eestimaal. Püütakse ära arvata, millistes materjalides kunstnik ennast „kodus tundis“. Lähemalt uuritakse ja kombatakse 1938. aastast pärit mööblikomplekti, mille kunstnik ise oma kodu jaoks disainis. Puudu ei jää ka vallatutest fantaasialoomadest, kes lauaplaadilt välja karates olemise veelgi põnevamaks muudavad. Lõpetame tunni loovtööga, mille käigus valmib „kunstniku võti“.
Haridusprogramm on mõtteline jätk muuseumi 2017. aasta projektile „Kunst nähtavaks!“, mis keskendus Adamson-Ericu loomingu kättesaadavaks tegemisele täiskasvanud vaegnägijate ja pimedate sihtrühmale.


KÕIKIDE FILIAALIDE PROGRAMMIDE KESTVUS ON 60–90 MINUTIT
Saatjad tasuta.

Programmi kohta saab lähemalt lugeda siit.