Modernistlik naine kunstis. Dora Gordine ja tema aeg

Kumu kunstimuuseumi ja Adamson-Ericu muuseumi rahvusvaheline konverents

1. juuni 2012

Programm

Rahvusvaheline konverents tõmbab joone alla Adamson-Ericu muuseumis viisteist aastat kestnud Eesti esimeste naiskunstnike (Lydia ja Natalie Mey, Agathe Veeberi, Aino Bachi, Karin Lutsu, Ann Audova, Ellinor Aiki jt) uurimisele ja tutvustamisele. Tänu tehtud tööle on märgatavalt avardunud pilt modernistliku paradigma mõjust naisloojatele visuaalsete kunstide ringis. Varasemast palju enam teame nüüd 20. sajandi esimesel poolel naiste eneseteostuse võimalustest kunstnikena, nende otsingutest, edust ja positsioonist. Oleme saanud aimu ühiskonna kohatisest ignorantsusest naiste kui loomeinimeste suhtes, nii naiskunstnike murdumisest kui per aspera ad astra eesmärgile jõudmisest.

Eesti naiskunstnike elu ja loomingu kontekstualiseerimiseks, paigutamiseks Euroopa (kunsti)ajaloo taustale korraldatud konverentsile on kutsutud esinejaid Eesti, Soome ja Inglismaa erinevatest institutsioonidest. Eraldi tähelepanu keskmesse on tõstetud Dora Gordine (1895?–1991) – erakordselt põneva elukäiguga, Lätis sündinud, oma kujunemisaastad Tallinnas elanud, kunstiõpinguid Pariisi jätkanud ning nii seal kui Londonis rahvusvahelist tunnustust pälvinud naisskulptor. Eesti jaoks omab suurt kunstiloolist väärtust Dora Gordine debüüt ja esimesed esinemised Tallinnas: 1917 Eesti Kunstiseltsi korraldatud näitusel Cinema Passage’is; 1920 ja 1921 Eestis kunstiühingu ARS näitustel. Omaette sündmuseks on konverentsi raamiv Londoni Kingstoni Ülikooli juures tegutseva Dorich House’i muuseumi näitus Adamson-Ericu muuseumis. Koos näitusega püstitab konverents küsimuse 20. sajandi esimese poole naiskunstnike loomingu sisu, õppe- ja eksponeerimisvõimaluste üle tänapäeval.