Félicien Rops. Eros ja surm
Asukoht: 2. korrus, suur saal
Näitus “Eros ja Surm. Félicien Ropsi looming” on muuseumi üks viimaste aastate suuremaid koostööprojekte. Näitus toimub Eesti Vabariigi ja Valloonia-Brüsseli Prantsuse Kogukonna vahel sõlmitud koostöölepingu raames ja tänu mitmete institutsioonide (Eesti Vabariigi Kultuuriministeerium, Eesti Vabariigi saatkond Brüsselis, Belgia Kuningriigi saatkond Tallinnas, Valloonia-Brüsseli Prantsuse Kogukonna Rahvusvaheliste Suhete Ülemkomissariaat, Namuri provints, Félicien Ropsi muuseum Namuris, Kumu kunstimuuseum) ühistegevusele.
Rahvusvaheliselt tuntud 19. sajandi Belgia päritolu Félicien Ropsi (1833-1898) suurejooneline väljapanek on huvipakkuv mitmes mõttes. Rahvusvahelises kultuurialases koostöös on Eestisse jõudnud näitus, mis on koostatud spetsiaalselt Kumu kunstimuuseumi jaoks. 270 teosest, raamatust, esemest ja fotost koosneval näitusel eksponeeritud teoste omanike ringi kuuluvad Ropsi muuseumi kõrval Belgia Kuninglik Raamatukogu, Genti Kunstimuuseum, Mariemont’i Kuninglik Muuseum, Valoonia regioon, Charleroi Kunstimuuseum, mitmed kunstigaleriid ja kümned erakollektsionäärid. Tänu nende usaldusele on võimalik eksponeerida graafiku, raamatu- ja moekujundaja, maalija ja joonistajana tuntud Ropsi mahukat loomingut kogu selle mitmekülgsuses.
Felicien Rops on Belgias sündinud kunstnik, kes suurema osa oma loominguajast veetis Prantsusmaal. Pariisi boheemlaselu jättis ta loomingule sügava jälje. Baudelaire‘i ja vendade Goncourt‘ide hea tuttavana oli ta sealsete salongide ja kohvikuseltskonna hing, ent teda tõmbas ka metropoli armetutesse urgastesse. Ropsi kunstis on olulised just tema ajale iseloomulikud, aga eesti kunstis küllaltki haruldased n-ö suured, inimese olemasolu põhialuseid puudutavad teemad: surm, inimese seksuaalsus, suhe kõiksusega, religioossus, kurjus, naine kui haaramatu müstiline jõuallikas ja pattulangemise süüdlane. Nende teemadega tegeldes kujunes Ropsist nii oma ajastu kroonik kui kriitik.
Rops on muidugi ka ebatavaliselt avameelne ja erootiline kunstnik. Ta kujutab palju naist ning intiimseid suhteid. Seejuures on tal väga tähelepanelik ja vahe pilk 19. sajandil seksuaalelu puudutava silmakirjaliku vagatsemise suhtes, mis varjas toona karske fassaadi taga vohanud ulaelu. Ta on irooniline intimist, vaimukas, naist põlgav, kuid ometi ka tugeva ühiskondliku närviga kunstnik. Ka siis, kui ta seisis silmitsi Pariisi urgaste elu ja selle tagajärgedega või peegeldas kaasaegseid poliitilise elu sündmusi.
Kõige selle juures on Rops eelkõige visionäär, kelle kujutlusvõime ei tundnud piire. Ta oli suuteline ühendama inimese ihu ja hinge tungid vapustavatesse sümbolitesse ja nägemustesse, ühendama religioosset ja armuekstaasi, tihti pilgates, vahel põlates, kuid kogu oma annet mängu pannes. Kunstniku kuulsad laused “Ma vihkan leigust” ja “Ma ei anna mitte kellelegi õigust mind austada” iseloomustavad suurepäraselt jõuka, sõltumatu ja pöörase Ropsi ellusuhtumist.
Ropsi loomingu nägemusliku poole kõrval on ta oma elu- ja loomispinget maandanud suurepäraseid maastikke maalides, ta on teostanud palju raamatuillustratsioone, seejuures ka erootilise sisuga anonüümsete autorite teostele, asutanud ofortistide ja kanuusõitjate ühingu, suhelnud mitmete naistega, kujundanud ühe Pariisi moemaja toodangut. Võiks öelda, et kuigi väikeste formaatide meister, oli ta meeletu loovuse ja elujõuga kunstnik, kelle suurust mõisteti omal ajal suhteliselt väikeses asjatundjate ja tellijate ringis, kuid kes tänapäeva vaatepunktist on kujunenud oma ajastu sümboliks.
Lisaks loomingule on näitusel võimalik vaadata eestikeelsete subtiitritega filmi “See nii vallatu isand Rops” (16 min.), tema graafikaplaate ja tööriistu, illustreeritud raamatuid. DVD vahendusel võimalik tutvust teha nende graafiliste tehnikatega, mida Rops oma loomingus kasutas.
Näituse puhul ilmub kataloog ja korraldatakse keskkooliõpilastele mõeldud haridusprogramme, samuti toimuvad jaanuaris ja veebruaris spetsiaalsed ekskursioonid Félicien Ropsi näitusele.
Kuraator: Véronique Carpiaux (Félicien Ropsi muuseum), Tiina Abel.