Otsing

Hortus Musicus: Siglo de oro 10.01.2026 | 18.00

Kadrioru kunstimuuseum

Peasaal

monogrammiga kompositsioon Kadrioru lossi peasaalis
Monogrammiga kompositsioon Kadrioru lossi peasaalis
Kontsert

Hortus Musicus: Siglo de oro

Ansambel Hortus Musicus soovib kuulajatele säravat uut aastat mitmekülgse kavaga Hispaania nn kuldse sajandi (Siglo de oro) muusikast.

Hispaania Kuldse Sajandi täpseid ajalisi piirjooni on raske määratleda. Selle alguseks loetakse tavaliselt reconquista edukat lõppu 1492. aastal, kuid ta kestis rohkem kui sajandi, kirjanduses ja kunstis kuni 17. sajandi viimase veerandini. See oli vallutuste ja riigi territooriumi suurendamise aeg. Tolle aja Hispaania oli maailma tugevamaid ja mõjukamaid riike ning riigi valitsejad olid suured kaunite kunstide patroonid. See ajastu on maailma kultuurile kinkinud sellised nimed nagu Diego Velázquez, El Greco, Miguel de Cervantes, Lope de Vega ja Pedro Calderón de la Barca.
Õitses ka hispaania muusika ja selle mõju ulatus tänu meresõitjatele uuele mandrile, lähematest naabritest Itaaliast ja Prantsusmaast rääkimata. Muusikud ja muusika rändasid ka äraarvamata teid pidi ja nende jälgi leiame senini ootamatutest paikadest. Salapärasel kombel on näiteks üks eredamaid hispaania renessanssmuusika allikaid, ainuke eksemplar 1556. aastal Veneetsias trükitud hispaania ja portugali muusikat sisaldavast kogumikust sattunud mitmete tuhandete kaugusele põhja – Uppsala raamatukogusse, ja saanudki seetõttu endale nimeks „Cancionero de Uppsala“. Laulude juures ei ole heliloojate nimesid, kuid mõnede autorid on võimalik tuvastada. Kogumikus on 70 laulu, enamik neist hispaania keeles, kuid on ka mõned katalaani, galeegi- ja ladinakeelsed laulud.

Kavas esindatud heliloojate elukäigud olid samuti vägagi värvikad ning looming mitmekülgne. Näiteks Juan del Encina (1469–1529), oma aja kõige menukam ja viljakam hispaania helilooja, oli ka populaarne poeet ja näitekirjanik. Tema isa oli tavaline kingsepp, kaks venda aga kõrgetel positsioonidel vaimulikud ning kolmas õpetas muusikat Salamanca ülikoolis. Tõenäoliselt omandas Juan oma esialgse muusikalise hariduse just tema käe all; lõpetanud ülikooli, teenis ta aastaid Alba hertsogi õukonnas. Hiljem viisid rännakud ta Portugali ja Rooma. Paavst Aleksander VI nimetas teda oma sõbraks ning ta nautis ka järgmiste paavstide eestkostet. Encina töötas ja elas Malagas, Valladolidis, Leonis ja Sevillas. Kümmekond aastat enne surma pühitseti ta preestriks ning ta võttis ette palverännaku pühale maale. Või Diego Ortiz (u. 1510 – u. 1576), kes sündis Toledos, kuid teenis suure osa oma elust Napolis Hispaania asevalitseja kapellmeistrina. Veneetsias ilmus tema „Hümnide, motettide ja psalmide raamat“, milles on 69 nelja- kuni seitsmehäälset vokaalteost. Raamatu eessõnas julgustab autor oma sõnul „Hispaania kombe kohaselt“ vaimulikku polüfoonilist vokaalmuusikat pillidega saatma või kaasa mängima. Temalt on ilmunud ka kõige varasem tõeline õpik, kuidas renessanss-stiilis improviseerida ja kaunistusi mängida.

Piletid Piletikeskusest ja enne algust kohapeal.