Missioon: kosmos
Muuseumitunnis „Missioon: kosmos“ püsinäitust „Konfliktid ja kohandumised“ ning avastatakse, kuidas kunstnikud kujutasid tulevikku ja kosmost Nõukogude perioodil. Tunni keskmes on Nõukogude kosmosevõidujooks – ideoloogiline ja tehnoloogiline konkurents Ameerika Ühendriikidega, mis ulatus teadusest ja poliitikast kuni visuaalkultuuri ja kunstini.
Muuseumitundi saadab kosmosevõidujooksu ajastule omane rollimäng. Õpilased kehastuvad kosmonautideks, teadlasteks, poliitikuteks, kunstnikeks või ajakirjanikeks ning vaatlevad teoseid oma rolli vaatenurgast. Igal rollil on oma sõnavara ja lausemallid, mis aitavad õpilastel väljendada oma mõtteid sisukalt ja arusaadavalt.
Muuseumitund toetab lõimitud aine- ja keeleõppe (LAK-õppe) põhimõtteid, arendades ühtaegu nii aineteadmisi (kunst, ajalugu, ühiskond) kui ka eesti keele oskust. Õpilased kasutavad teemakohast sõnavara, suhtlevad suuliselt ning väljendavad end loovalt nii sõnas kui pildis.
Märksõnad: Nõukogude-aegne Eesti kunst, kosmosevõidujooks, rollimäng, plakat, propaganda, LAK-õpe.
Tunni lõpus valmib loovtööna plakat, mille loovad õpilased üheskoos. Plakatid kujutavad õpilaste tulevikuvisiooni kosmosest, lähtuvalt igaühe rolli vaatepunktist. Kunst, keel ja kriitiline mõtlemine põimuvad tunnis üheks terviklikuks kosmiliseks kogemuseks, mis avab Nõukogude perioodi kunsti uue nurga alt.
LAK-õppe põhimõtteid järgides on muuseumitunni õpiväljundid loodud toetama nii sisuliste teadmiste (visuaalkultuur ja kunst) omandamist kui ka õpilase keeleoskuse arendamist ning kooliastmele vastavate üldiste õpioskuste kujunemist.
Muuseumitunni käigus õpilane:
- oskab ära tunda ja kirjeldada kunsti kaudu esitatud kosmose ja tuleviku elemente;
- seostab vaadeldud teosed Nõukogude perioodi ajaloolise kontekstiga, eriti kosmosevõidujooksu ideoloogiaga;
- väljendab kunsti kaudu oma isiklikku tõlgendust muuseumitunni sisust ning
- kasutab teema- ja rollipõhist sõnavara;
- väljendab oma mõtteid lausemallide abil ja osaleb arutelus vastavalt oma rollile;
- koostab lihtsa kirjaliku loosungi loovtöö plakatile ning
- kuulab kaasõpilaste arvamusi ja reageerib neile, austades erinevaid vaatenurki;
- töötab koos grupiga, jagab ideid ning osaleb ühises arutelus, koostöös ja loovtöö esitlusel.
Muuseumitund kestab 90 minutit (45 minutit näitusesaalis ja 45 minutit loovtöö)
Tundi saab tellida eesti keeles.
Eeltöö sõnavaraga
Tunni broneerimisel saadetakse õpetajatele muuseumitunnis kasutatava olulisema sõnavara loend. Soovitame enne tundi tulekut koos õpilastega sellega tutvuda.