Muuseumi köögipool
Muuseumitund „Muuseumi köögipool“ näitusel „Käpikust Kölerini. Muuseumikogu sünnilugu“ on mõeldud II kooliastmele ning sobib täiendama 5. klassi ajalookursust. Tunni eesmärk on avada õpilastele muuseumitöö köögipoolt kunstimuuseumi näitel ning tutvustada Eesti Kunstimuuseumi kollektsiooni tekkimise lugu.
Eesti Kunstimuuseumi 105. aastapäevale pühendatud näitusel saab näha, mida kõike kogus kunstimuuseumi eelkäija Tallinna Eesti Muuseum. Muuseumitunnis uurime lisaks põnevatele eksponaatidele ka seda, kuidas need on välja pandud ning millest tehtud; miks on osa teoseid klaasi taga; miks on muuseumis olulised püsiv temperatuur ja õhuniiskus; kes otsustab, millised teosed näitusele pääsevad, ja paljut muudki, millele ehk tavaliselt muuseumi külastades ei mõtle. Tunni lõpetab rühmatöö, mille käigus õpilased teevad eksponaatide pildikaartidest valiku ning kujundavad oma näituse.
Muuseumitund lõimib ajalugu, kunstiõpetust ja loodusõpetust.
Märksõnad: muuseumi ülesanded, ametid muuseumis, materjalid ja nende säilitamine, vanavara, kultuuripärand, Eesti kunst
Tunni läbimisel õpilane:
- saab teada, mis on muuseumi ülesanded;
- tutvub muuseumis vajalike ametitega;
- arutleb, missuguseid säilitustingimusi vajavad erinevad materjalid;
- rühmitab museaale ja osaleb rühmatööna oma näituse koostamisel.
Muuseumitund kestab 90 minutit.
Tundi saab tellida eesti ja vene keeles.
Ettepanekud eel- ja järeltegevusteks
Eeltegevus: 5 küsimust
Vahendid: 5 suurt paberilehte, kirjutusvahendid
Igale paberile on kirjutatud üks küsimus. Paberid on kinnitatud seintele või asetatud laudadele ruumi eri osades. Õpilased liiguvad ringi ja kirjutavad paberitele oma vastused.
Küsimused:
1) Mis on muuseum?
2) Miks on muuseume vaja?
3) Mida muuseumid teevad?
4) Kes muuseumis töötavad?
5) Millistes muuseumides oled käinud?
Tehke vastustest kokkuvõte ja jagage seda muuseumiga
Järeltegevus: Uus vanavara
Õpilased otsivad kodust või sugulastelt-tuttavatelt mõne vana ja/või (tulevikuinimesele) huvitava eseme, teevad sellest foto ja koostavad kirjelduse (eseme otstarve, päritolu jne). Luuakse stendi- või virtuaalnäitus. Võimalusel võib teha näituse ka päris esemetest.