RAM. Eesti varane arvutikunst
Asukoht: 4. korrus, projektiruum
CONTENT:/
RAM. Eesti varane arvutikunst
17.02.–04.09.2016
———————————————————–
> RAM (“random access memory”) on arvuti põhimälu.
> Kui saaksime arvuti RAMi ehk põhimälu sisse vaadata, siis näeksime seal kirjut pilti erinevate programmide ja protsesside andmetest, mis paiknevad fragmentidena – tükkidena laiali pillutatult.
> See näituseruum on nagu RAM ja arvutid on nagu mälupesad. Siin eksponeeritud teosed on laialipillutatud andmefragmendid, mida RAMis hoitakse ja näitusekülastajad on erinevad programmid, mis pöörduvad RAMi, et neid andmeid kätte saada.
> Näitus “RAM” peegeldab arvutite kasutamise ajalugu Eesti visuaalses kultuuris. Arvutitehnoloogia areng ärgitas 1980. aastate lõpus ja 1990. aastate alguses paljusid selle võimalikku potentsiaali rakendama. Nii toodeti muuhulgas animatsioone ja multimeediumliku väljendusvõimega programme, produtseeriti kunstinäituse formaadis esitatavat arvutigraafikat, kusagil ülikooli arvutuskeskuses visualiseeriti arvuti abil teadusandmeid, koolide Yamaha MSX-idega arvutiklassides käis vilgas mängude arendus …
> Näitusel on originaalseid seadmeid, mis moodustavad oma valgusnägude ja helidega mitmehäälse kooskõla, milles on meenutusi 1980. aastate lõpu arvutiklassidest ja üksikuid signaale tolleaegsest loovtööstusest. On ka arvutinaivismi. Tollane arvutianimatsioon oli oma eksootilisuses vabastatud selles kasutatud kujundite mistahes esteetilistest normidest ja muudetud kriitikaväliseks. Samas suur osa elektroonilisest kunstist on nagunii eemal traditsioonilisest esteetikast ning pigem huvitatud ja keskendunud tehnoloogiale. Näituse koostamisel oligi valikukriteeriumiks mitte niivõrd teoste kuhugi kuulumine või mittekuulumine, vaid pigem arvutikeskkonna enda peegeldumine nende sisemaailmas.
> Kõige selle keskel on Rauno Remme tehnoloogilisest kaosest inspireeritud töö “Wanna play?”, millel on lubatud teiste eksponaatide helidesse vahele hõigata. See on mäng, millega ironiseeriti juba 1992. aastal meediatehnoloogiat selle väidetava kõikvõimsuse ja inimese poolt kontrollitavuse pärast.
> Kui RAMi loetakse uued andmed, siis vanad kustuvad ära. Olulisi andmeid peab pidevalt RAMis hoidma ehk meelde tuletama, sest kui nad sealt ära kaovad, siis pole neid enam võimalik taastada …
———————————————————–
Kuraator: Tuuli Lepik
Näituse kujundajad: Tuuli Lepik, Juhan Soomets, Tõnis Jürgens, Siim Kuusemäe
Täname: Orbital Vox Stuudiod, Tallinna Tehnikaülikooli Raamatukogu, Eesti Rahvusringhääling, Tartu Ülikooli arvutimuuseum, Laserstuudio, Ajar Stuudiod, Pixmill Estonia OÜ, Ott Aaloe, Räni Meister, Tanel Raja aka Pronto, Olav Osolin, Jaan Laugamõts
C:\>_
Galerii
Galerii
Pressikajastused
-
Väino Valdmanni looming Kumus. Riina Mägi: Vooremaa, 10.03.2016https://www.vooremaa.ee/vaino-valdmanni-looming-kumus/
-
Eesti varajane arvutikunst jõudis näitusele: kultuur.postimees.ee, 29.03.2016https://kultuur.postimees.ee/3634975/eesti-varajane-arvutikunst-joudis-naitusele
-
KUMUs näeb põltsamaalase arvutikunsti. Taavi Kelder: Vali Uudised, 08.04.2016
-
Kumu kunstimuuseumis näidatakse Eesti varajast arvutikunsti : kiip.ee, 29.03.2016http://www.kiip.ee/kumu-kunstimuuseumis-naidatakse-eesti-varajast-arvutikunsti/
-
Arvutimängud: lastevanemate hirm või meelelahutuse tulevik? Mattias Tammet: ohtuleht.ee, 07.05.2016https://elu.ohtuleht.ee/731385/arvutimangud-lastevanemate-hirm-voi-meelelahutuse-tulevik
-
Джойстик, мышка, монитор: компьютерное искусство Эстонии . Софья Литвиненко: Den za Dnjom, 19.03.2016https://rus.postimees.ee/3623709/dzhoystik-myshka-monitor-kompyuternoe-iskusstvo-estonii