Värvilised vormid
Lasteaiale ja I kooliastmele mõeldud muuseumitund viib osalejad noore Jüri Arraku fantaasiarikkasse maailma.
Tunni jooksul saavad lapsed neli ülesannet. Ühes neist saab näitlikult selgeks põhivärvide segamine, teises otsitakse sooje ja külmi pilte, kolmandas kuuldakse ja mõeldakse lugusid, neljandas saadakse teada, mis on assamblaaž, ning luuakse ühiselt valmisesemetest pilt. Ülesanded tõmmatakse välja vitriini all olevatest salapärastest avadest ning nende läbimise järjekord võib olla igas tunnis erinev. Loovtööna tehakse plastiliinimaalitehnikas pilt, millele lisatakse mitmesuguseid leidesemeid.
Märksõnad: värvusõpetus, lugude jutustamine, assamblaaž, Jüri Arrak, eesti kunst
Õpiväljundid:
Muuseumitund lõimib kunstiõpetust ja eesti keelt.
Tunni läbimisel õpilane:
- teab, kes on Jüri Arrak;
- tunneb põhivärve ning oskab segada rohelist, oranži ja lillat;
- nimetab eri värvusi ning nendega seostuvaid asju ja emotsioone;
- teab, mis on assamblaaž ning oskab pildi loomiseks valmisesemeid kasutada;
- loob plastiliinimaalitehnikas pildi.
Muuseumitund kestab 90 minutit.
Tundi saab tellida eesti ja vene keeles.
Eel- ja järeltegevused
Õpilaste häälestamiseks ja muuseumis õpitu kinnistamiseks soovitame muuseumitunni külastuse siduda koolis tehtavate eel- ja järeltegevustega.
Enne muuseumitundi
- Mõttekaart
Rühmatöö. Iga rühma mõttekaardi keskmes on üks värv, mille ümber kirjutage või joonistage selle värviga seostuvaid asju, kohti, emotsioone vm. Värvidega seotud asjadest ja tunnetest tuleb juttu ka muuseumitunnis.
Vajalikud vahendid: A3-paberid, kirjutus- ja/või joonistusvahendid
Pärast muuseumitundi
- „Ehitajad“
Vestlus ja kleepetöö, mis lõimib kunsti, eesti keelt ja matemaatikat. Vaadake pilti Jüri Arraku teosest „Ehitajad“ ja kirjeldage, mis seal toimub. Milliseid kujundeid näete? Mõelge, mida seal ehitatakse ja kuidas see neil õnnestub. Mida teie neist kujunditest ehitaksite? Looge individuaal- või rühmatööna aluspaberile geomeetrilistest kujunditest oma ehitis.
Vajalikud vahendid: Jüri Arraku teos „Ehitajad“ (printige pilt eelnevalt välja või vaadake ekraanilt – töö leiate tunnikirjelduse juures olevast pildigaleriist); paberist välja lõigatud geomeetrilised kujundid või värvilised paberid, et lapsed saaksid ise kujundeid välja lõigata; A3- või A4-paberid; liim; vajadusel käärid
- Värvisegamise mäng
Lõbus liikumismäng värvisegamise teooria kinnistamiseks! Kinnitage kleeplindiga igale lapsele rinda üks väike värvipaber (punane, kollane, sinine, must või valge). Seiske ringis. Mängujuht nimetab eri värvusi ning lapsed moodustavad ringi sees paare või rühmi vastavalt sellele, millistest põhivärvidest nimetatud värvuse saab kokku segada. Näiteks: roheline – iga „kollane laps“ peab leidma paariliseks „sinise lapse“; oranž – „kollased“ peavad leidma paariliseks „punased“; pruun – punane+roheline või punane+sinine+kollane; tumesinine – sinine+must; roosa – punane+valge.
Vajalikud vahendid: punase, sinise, kollase, musta ja valge paberi tükid, kleeplint