fbpx

Otsing

Avaldatud 08.06.2021 | 09.03

Adamson-Ericu muuseum avab pärast uuenduskuuri taas uksed kimononäituse ja värske püsiekspositsiooniga

Seitsmeaastase tüdruku pidulik kimono, mida kantakse pühamus shichigosan’i tseremoonia ajal. Rahvusvaheline Sumi-e Assotsiatsioon, Tōkyō

11. juunil avatakse Adamson-Ericu muuseumi uksed pärast remonti taas kahe uue väljapanekuga. Koostöönäitus Jaapaniga tutvustab kauneid kimonoid ning nendega kaasnevat kombestikku, tekstiilikunsti ja rõivastuskultuuri. Uus püsiekspositsioon toob publikuni kunstnik Adamson-Ericu loomingu kogu selle mitmekülgsuses – maalidest isikupärase keraamika ja ehtekunstini. Värskenduskuuri läbinud muuseumis avatakse ka uus haridusklass, et pakkuda publikule ja õpilastele senisest veelgi paremaid elamusi.

Näitus „Kimono. Jaapani ilu puudutus“ tutvustab esimest korda Eestis üht jaapani tuntumat ja kaunimat sümbolit – kimonot. Näitus teeb sissevaate jaapani kultuuri tekstiilikunsti ning igapäevaste ja pidulike kimonoliikide kaudu, mida kantakse eri aastaaegadel ning tähtsündmuste puhul. Eksponeeritud on käesoleva ning eelmise sajandi kimonod ja obid. Näitus koosneb kolmest üksteist täiendavast osast ning on valminud koostöös Rahvusvahelise Sumi-e Assotsiatsiooni, kunstnik Tokitomo Hisako ja fotograaf Aihara Kyōkoga. Rahvusvaheline Sumi-e Assotsiatsioon on oma kollektsioonist näitusele saatnud traditsioonilist laadi kimonod. Kõik sellest kollektsioonist eksponeeritud kimonod on eri valmistajate loodud ja eelmisel sajandil reaalselt kantud. Väljapanek annab ülevaate traditsiooniliste kimonote materjalidest, kangamustritest ja dekoorielementidest, samuti pidulike peremärkide kasutusest. Näituse teise osa moodustab esinduslik valik kimonoajaloo ning traditsiooniliste tekstiilitehnoloogiate uurija ja kunstniku Tokitomo Hisako loodud kimonote autorikomplektidest.

Muuseumi keldrikorrusel eksponeeritakse tunnustatud jaapani fotograafi ja geišakultuuri uurija Aihara Kyōko fotosid Kyōto hanamachi geikode ja maikode kimonokandmise traditsioonidest. Hanamachi’d ehk geišade piirkonnad on autentselt ja ajas muutumatult elus hoidnud peent kimonote valmistamise ja kandmise kultuuri. Näituse kuraatoriteks on Kersti Koll (EKM) ja Taimi Paves (Ars Orientalis).

Püsinäitus „Adamson-Eric. Modernism ja mitmekülgsus“ tutvustab legendaarse eesti kunstniku Adamson-Ericu loomemaailma, tuues nüüd uues kuues vaatajateni tema maali-, tarbe- ja ehtekunsti. Uus püsiekspositsioon, mis on saanud värske ruumilise lahenduse, toob selgelt välja kunstniku mitmekülgsuse nii tundliku maalija kui ka silmapaistva tarbekunstniku ja disainerina, rõhutades tema ideeküllust ja dünaamilist liikumist eri kunstivaldkondades. Eksponeeritud on ligikaudu 400 teost, mõni neist on väljas esimest korda. Püsinäituse kuraatoriks on Kersti Koll.

Adamson-Eric (1902‒1968), üks eesti säravamaid modernistlikke kunstnikke, andekas ja erakordselt mitmekülgne looja, kujunes legendiks juba eluajal. Adamson-Eric kuulub nende väheste kunstnike hulka, kes oli võrdselt tugev nii maalikunstis kui ka peaaegu kõigil tarbekunsti- ja disainialadel. 1920. ja 1930. aastatel oli Adamson-Eric Eesti kunstielus üks suuremaid kosmopoliite, olles palju reisinud ning elanud ja töötanud mitmel pool Euroopas. Ta oli ka aktiivne ja julge kaasarääkija Eesti kultuurielus ning sädelev seltskonnainimene, samuti kunstipoliitik ja kunstielu korraldaja ning hinnatud ja mitut põlvkonda mõjutanud õppejõud. Adamson-Ericu rikkalikus loomingus peegeldub ilmekalt eesti maali- ja tarbekunsti areng rohkem kui nelja aastakümne jooksul. Adamson-Ericust võib rääkida kui uuenduslikust teerajajast, kes oma mõtteviisi, värske lähenemise ja isikupärase kujundiloomega avas uusi arengusuundi eesti keraamika, portselanimaali, nahk- ja metallehistöö ning tekstiili alal.

Mõlema näitusega kaasnevad publikusündmused nii täiskasvanutele kui ka lastele ja noortele ning esitletakse kolme raamatut. Ilmunud on kimonokultuuri tutvustav raamat ning Adamson-Ericu muuseumijuhid eesti ja inglise keeles. Taasavatud Adamson-Ericu muuseum võtab külastajaid vastu uue kujunduse saanud avarama ja valgusküllasema fuajeega.