Lourdes Castro. Terve vaas. 1987. Ratton Cerâmicas. Fajanss. Museu Nacional do Azulejo
II kooliaste
III kooliaste
Muuseumitund
Kui need seinad räägiksid
Muuseumitunni eesmärk on tutvustada õpilastele azulejo-kunsti vahendusel Portugali ajalugu ja kultuuri ning arendada visuaalset ja ajaloolist mõtlemist. Loovtöö kaudu saavad õpilased väljendada oma ideid ja mõista kunsti rolli tänavapildis.
Õpilastega tehakse ringkäik näitusel „Azulejos. Portugali pärlid“ ja tutvutakse azulejo’de kaudu Portugali ajaloo ja kultuuriga. Räägime olulistest sündmustest Portugali ajaloos ja vaatleme, kuidas neid keraamilistel plaatidel on kujutatud. Tunnis võrreldakse ka vanemaid ja uuemaid azulejo’sid ning analüüsitakse paari teost põhjalikumalt. Arutleme, kas ja miks on kunst tänavapildis oluline. Grupitööna luuakse kavandid kujuteldavale azulejo-seinale tänapäevases linnaruumis ning tunni lõpetuseks maalitakse portselanivärvidega keraamilisele plaadile, luues oma azulejo.
Märksõnad: Portugali kultuur, keraamika, maalimine, sümbol, kunst linnapildis
Rikkaliku ruutornamendiga azulejo’d. 1610–1650, Lissabon. Fajanss. Annetus: Caixa Geral de Depósitos, 1995. Museu Nacional do Azulejo. Foto: José Pessoa
Maisitõlviku motiiviga azulejo’d. U 1630–1650, Lissabon. Fajanss. Päritolu: Silva Amado palee, Lissabon. Museu Nacional do Azulejo. Foto: Luísa Oliveira
Altarikate. 1650–1675, Lissabon. Fajanss. Päritolu: Silva Amado palee, Lissabon. Museu Nacional do Azulejo. Foto: Luísa Oliveira
Merestseen. 1725–1750, Lissabon. Fajanss. Museu Nacional do Azulejo. Foto: José Pessoa
Juugendmustriga azulejo’d. 1900–1910, Lissabon, Fábrica de Loiça de Sacavém. Peenfajanss. Museu Nacional do Azulejo. Foto: Luísa Oliveira
Maria Keil (1914–2012). Lissaboni Restauradoresi metroojaama seinakaunistuse detail. 1963, Fábrica Cerâmica Viúva Lamego. Fajanss. Museu Nacional do Azulejo. Foto: José Pessoa
Hoone fassaad Angra do Heroísmos, Assooridel. Foto: Libório Manuel Silva
António de Oliveira Bernardes (atribueering). <i>Misericórdia</i> kirik. 1715–1716, Évora. Foto: Libório Manuel Silva
Meister P.M.P. (atribueering). Paraadtrepp Centeno palees. U 1720–1730, Lissabon. Foto: Jorge Guerra Maio
Muuseumitund lõimib geograafia, ajaloo ja kunstiõpetuse ning toetab üldpädevuste, sealhulgas kultuuri- ja väärtuspädevuste (inimliku, kultuurilise ja loodusliku mitmekesisuse väärtustamine) ning sotsiaalse ja kodanikupädevuse (erinevate keskkondade reeglite ja ühiskondliku mitmekesisuse, religioonide ja rahvuste omapära austamine) arendamist.
Tunni läbimisel õpilane:
omandab teadmisi Portugali kultuurist ja ajaloost;
arendab visuaalset ja ajaloolist mõtlemist;
harjutab paaris- ja grupitööd;
kirjeldab ja tõlgendab kunstiteost;
maalib portselanivärvidega oma azulejo.
Eel- ja järeltegevused
Enne tundi
Tunni eelhäälestuseks soovitame koos õpilastega arutada, mida keegi Portugali kohta teab. Kus see asub, mis keelt seal räägitakse?
Kuulake internetist Portugali traditsioonilist Fado muusikat. Mis tundeid see tekitab?
Arutage klassis, millist kunsti leiab teie kodulinna tänavapildis?
Pärast tundi
Muuseumitunnis valmistatud azulejo’dest võib teha klassis väikese näituse, moodustades neist seinale ühtse pannoo.
Kestus: 90 minutit
Tundi saab tellida eesti keeles.
Näitus tutvustab Portugali keraamiliste plaatide azulejo’de rikkalikku ajalugu ja kunstilist mitmekesisust. Näitus valmib koostöös Portugali Azulejo Rahvusmuuseumiga.
Muuseumitund on mõeldud õpilastele vaatlus-, mõtlemis- ja vestlusoskuse arendamiseks; avatud küsimuste kaudu süviti n-ö maali sisse minemiseks ning kunstiga kontakti leidmiseks.
Tunni eesmärk on arendada õpilaste analüüsi- ja eneseväljendusoskust, õppida tundma Eesti ühiskonda 1930. aastatel ning autoritarismi mõju kultuurielule Adamson-Ericu eluloo ja kunsti näitel.
Muuseumitund on loodud spetsiaalselt vaegnägijatele ja pimedatele õpilastele, avardamaks nende teadmisi Eesti kunstist ja tutvustamaks üht erakordset 20. sajandi kunstnikku – Adamson-Ericut (1902–1968).
Näitus tutvustab Portugali keraamiliste plaatide azulejo’de rikkalikku ajalugu ja kunstilist mitmekesisust. Näitus valmib koostöös Portugali Azulejo Rahvusmuuseumiga.
Muuseumitund on mõeldud õpilastele vaatlus-, mõtlemis- ja vestlusoskuse arendamiseks; avatud küsimuste kaudu süviti n-ö maali sisse minemiseks ning kunstiga kontakti leidmiseks.
Tunni eesmärk on arendada õpilaste analüüsi- ja eneseväljendusoskust, õppida tundma Eesti ühiskonda 1930. aastatel ning autoritarismi mõju kultuurielule Adamson-Ericu eluloo ja kunsti näitel.
Muuseumitund on loodud spetsiaalselt vaegnägijatele ja pimedatele õpilastele, avardamaks nende teadmisi Eesti kunstist ja tutvustamaks üht erakordset 20. sajandi kunstnikku – Adamson-Ericut (1902–1968).