Merestseen 1725–1750, Lissabon. Detail. Fajanss. Museu Nacional do Azulejo
I kooliaste
Muuseumitund
Portugali (sala)jutud
Muuseumitunni eesmärk on avastada, milliseid lugusid jutustavad Portugali keraamilised plaadid azulejo’d. Õpilastega tehakse ringkäik näitusel „Azulejos. Portugali pärlid“ ning pööratakse tähelepanu erinevatele mustritele ja motiividele, mida keraamilistel plaatidel on kujutatud.
Uurime, miks on keraamikal olnud Portugali kultuuris ja arhitektuuris oluline roll ning kuidas käib ühe azulejo valmistamine. Vaatleme, kuidas uhked azulejo’d suudavad jutustada lugusid ajaloost ja inimeste igapäevaelust ning loome teostest inspireerituna ka oma loo. Portugalipäraste kujundite ja sümbolite näitel arutletakse, kuidas tekib märgile tähendus. Muuseumitunni lõpus maalib õpilane portselanivärvidega keraamilistele plaatidele, luues oma azulejo, mis sümboliseerib tema lugu ja isiksust.
Märksõnad: Portugali kultuur, keraamika, maalimine, kujund, sümbol, loo jutustamine
Rikkaliku ruutornamendiga azulejo’d. 1610–1650, Lissabon. Fajanss. Annetus: Caixa Geral de Depósitos, 1995. Museu Nacional do Azulejo. Foto: José Pessoa
Maisitõlviku motiiviga azulejo’d. U 1630–1650, Lissabon. Fajanss. Päritolu: Silva Amado palee, Lissabon. Museu Nacional do Azulejo. Foto: Luísa Oliveira
Altarikate. 1650–1675, Lissabon. Fajanss. Päritolu: Silva Amado palee, Lissabon. Museu Nacional do Azulejo. Foto: Luísa Oliveira
Merestseen. 1725–1750, Lissabon. Fajanss. Museu Nacional do Azulejo. Foto: José Pessoa
Juugendmustriga azulejo’d. 1900–1910, Lissabon, Fábrica de Loiça de Sacavém. Peenfajanss. Museu Nacional do Azulejo. Foto: Luísa Oliveira
Maria Keil (1914–2012). Lissaboni Restauradoresi metroojaama seinakaunistuse detail. 1963, Fábrica Cerâmica Viúva Lamego. Fajanss. Museu Nacional do Azulejo. Foto: José Pessoa
Hoone fassaad Angra do Heroísmos, Assooridel. Foto: Libório Manuel Silva
António de Oliveira Bernardes (atribueering). <i>Misericórdia</i> kirik. 1715–1716, Évora. Foto: Libório Manuel Silva
Meister P.M.P. (atribueering). Paraadtrepp Centeno palees. U 1720–1730, Lissabon. Foto: Jorge Guerra Maio
Muuseumitund lõimib kunsti- ja loodusaineid ning toetab üldpädevuste, sealhulgas kultuuri- ja väärtuspädevuste (inimliku, kultuurilise ja loodusliku mitmekesisuse väärtustamine) ning sotsiaalse ja kodanikupädevuse (erinevate keskkondade reeglite ja ühiskondliku mitmekesisuse, religioonide ja rahvuste omapära austamine) arendamist.
Tunni läbimisel õpilane:
saab teada, mis on azulejo;
omandab teadmisi Portugali kultuurist;
õpib looma seoseid sümboli ja tähenduse vahel;
jutustab Portugali teoste ainetel loo;
maalib portselanivärvidega oma isiksust peegeldava azulejo.
Eel- ja järeltegevused
Enne tundi
Tunni eelhäälestuseks soovitame koos õpilastega arutada, mida keegi Portugali kohta teab. Kus see asub, mis keelt seal räägitakse?
Kuulake internetist Portugali traditsioonilist Fado muusikat. Mis tundeid see tekitab?
Pärast tundi
Muuseumitunnis valmistatud azulejo’dest võib teha klassis väikese näituse, moodustades neist seinale ühtse pannoo.
Kestus: 90 minutit
Tundi saab tellida eesti keeles.
Näitus tutvustab Portugali keraamiliste plaatide azulejo’de rikkalikku ajalugu ja kunstilist mitmekesisust. Näitus valmib koostöös Portugali Azulejo Rahvusmuuseumiga.
Muuseumitund on mõeldud õpilastele vaatlus-, mõtlemis- ja vestlusoskuse arendamiseks; avatud küsimuste kaudu süviti n-ö maali sisse minemiseks ning kunstiga kontakti leidmiseks.
Tunni eesmärk on arendada õpilaste analüüsi- ja eneseväljendusoskust, õppida tundma Eesti ühiskonda 1930. aastatel ning autoritarismi mõju kultuurielule Adamson-Ericu eluloo ja kunsti näitel.
Muuseumitund on loodud spetsiaalselt vaegnägijatele ja pimedatele õpilastele, avardamaks nende teadmisi Eesti kunstist ja tutvustamaks üht erakordset 20. sajandi kunstnikku – Adamson-Ericut (1902–1968).
Näitus tutvustab Portugali keraamiliste plaatide azulejo’de rikkalikku ajalugu ja kunstilist mitmekesisust. Näitus valmib koostöös Portugali Azulejo Rahvusmuuseumiga.
Muuseumitund on mõeldud õpilastele vaatlus-, mõtlemis- ja vestlusoskuse arendamiseks; avatud küsimuste kaudu süviti n-ö maali sisse minemiseks ning kunstiga kontakti leidmiseks.
Tunni eesmärk on arendada õpilaste analüüsi- ja eneseväljendusoskust, õppida tundma Eesti ühiskonda 1930. aastatel ning autoritarismi mõju kultuurielule Adamson-Ericu eluloo ja kunsti näitel.
Muuseumitund on loodud spetsiaalselt vaegnägijatele ja pimedatele õpilastele, avardamaks nende teadmisi Eesti kunstist ja tutvustamaks üht erakordset 20. sajandi kunstnikku – Adamson-Ericut (1902–1968).