Kunst läbi meelte: Strozzi eri
Tunnis teeme viie meele kaudu tutvust andeka ja mitmekülgse Itaalia kunstniku Bernardo Strozzi loominguga. Kui tavaliselt kasutame kunstinäitusel vaid nägemismeelt, siis sedakorda rändame piltide sisse helisid, lõhnu ja maitseid otsima ning püüame kompimismeele abil ära tunda ja kirjeldada maalidelt pärit esemeid ja materjale.
Tunni lõpus meisterdame Strozzi kunstiteostel nähtud muusikainstrumentidest inspireeritult väikse näppepilli, kasutades selleks käepäraseid materjale nagu purgikaaned, puupulgad ja värvilised kummipaelad.
Märksõnad: Itaalia kunst, meeled, helid, lõhnad, maitsed
Muuseumitund lõimib muusika-, loodus- ja kunstiõpetust.
Tunnis osalenud õpilane:
- tajub ümbritsevat erinevate meelte ja aistingute abil;
- oskab nimetada meeleelundeid;
- seostab helisid, lõhnu, maitseid, materjale ja esemeid kunstiteostega;
- oskab luua kunstiteosele lihtsa rütmilise helimaastiku;
- valmistab loovtööna näppepilli.
Muuseumitund toetab põhikooli riikliku õppekava üldpädevustest kultuuri- ja väärtuspädevust, sotsiaalset pädevust, õpipädevust ja suhtluspädevust.
Muuseumitund kestab 90 minutit.
Tundi saab tellida eesti ja vene keeles.
Enne muuseumitundi
- Harjutage rühmas või klassis teadlikku meeltele keskendumist. Selleks sobib mäng „Arva, mis see on?“ – pange silmad kinni ning katsuge erinevaid esemeid, nuusutage huvitavaid lõhnu või kuulake mitmesuguseid helisid (nt vihmasabin, tirtsude sirin, linnulaul, lärmakas linnatänav), ja arutlege, millega võiks tegu olla.
- Vaadake üheskoos mõnd kunstiteost. Mis heli(d) võiks sealt kosta? Kas pildil leidub lõhnu või maitseid? Mis materjale ja esemeid märkate ning kuidas võiks need käe all tunduda (pehmed, kerged, rasked, jahedad, siledad jne)?
Pärast muuseumitundi
- Kujundage näitusel nähtu ja kogetu põhjal tujutahvel, kus on esindatud viis meelt.
- Koguge erineva tekstuuriga materjale (nt liivapaber, samet, vill, paber) ja looge nende põhjal kunstiteos, mis väljendab puudutustunnet.
- Seostage erinevaid maitseid värvidega ning maalige „maitsemaal“ (nt hapu – kollane, magus – roosa jne).
- Uurige, kuidas mõjutab pilti muusika. Selleks joonistage üks pilt vaikuses ja teine muusika saatel ning võrrelge tulemusi.