Värvimängud
Muuseumitunni „Värvimängud” eesmärk on tutvustada värvusõpetuse põhitõdesid ning suunata lapsi märkama värve, nende nüansse ja mõju nii kunstiteostes kui ka ümbritsevas keskkonnas. Milline näeks välja maailm, mis oleks üleni näiteks kollane või punane? Aga mis saaks siis, kui värve ei olekski?
Näitusel „Värvide tants. Soome modernistlik kunst“
Soome modernistliku kunsti näitusel ammutame ainest teiste seas Väinö Kunnase värviliste tantsude seeriast ja Alvar Cawéni teosest „Pime“. Põnevate tegevustega täidetud tunnis harjutame kunstiteoseid uurides nii detailide märkamise kui ka rühmatöö oskusi. Teeme selgeks või tuletame meelde, mis on põhivärvid ja kuidas neist saab segada kõiki teisi värvitoone.
Suvehõnguliste maastikumaalide juures uurime, kuidas tekib ja millest koosneb vikerkaar. Otsime maalidelt ühe ja sama värvi eri toone ja püüame neile anda nimed. Nuputame, milliseid värvitoone läheb vaja kõigi nelja aastaaja kujutamiseks, ja vaatame, kas kunstnike värvivalik langeb meie omaga kokku või mitte.
Tunni lõpetuseks loob iga laps õlipastellidega pildi oma lemmikvärvitoonis maailmast, kasutades vaid ühe värvi eri varjundeid.
Märksõnad: värvusõpetus, põhivärvid, vastandvärvid, valgus, nägemine, vikerkaar, maastik, portree, Soome kunst
Muuseumitunnis osalenud õpilane:
- teab, mis on põhivärvid ja vastand- ehk kontrastvärvid;
- teab, kuidas põhivärvidest segada rohelist, oranži ja lillat;
- oskab kirjeldada eri aastaaegu kujutavaid maale;
- teab, kuidas tekib vikerkaar;
- oskab nimetada vikerkaare värve;
- oskab kasutada õlipastelle.
Muuseumitund lõimib kunsti ja loodusõpetust.
Muuseumitund toetab põhikooli riikliku õppekava üldpädevusi:
- suutlikkust tajuda ning väärtustada oma seotust looduse mitmekesisuse ja kultuuripärandiga;
- suutlikkust kasutada õpitut erinevates olukordades ja seostada omandatud teadmisi varem õpituga;
- suutlikkust esitada ning põhjendada oma seisukohti selgelt, asjakohaselt ja viisakalt;
- suutlikkust ideid luua ja ellu viia, kasutades omandatud teadmisi ning oskusi erinevates elu- ja tegevusvaldkondades.
Muuseumitund kestab 90 minutit.
Tundi saab tellida eesti ja vene keeles.
Ettepanekud eel- ja järeltegevusteks
Enne muuseumitundi
Värvid meie ümber
- Vaadelge ümbrust (rühma- või klassiruumis või õues), nimetage värve, mida näete, ja püüdke loendada, kui palju erinevaid rohelisi, kollaseid, pruune, siniseid jne toone leiate.
Pärast muuseumitundi
Värvisegamise mäng
- Lõbus liikumismäng värviteooria kinnistamiseks!
Kinnitage kleeplindiga igale lapsele rinda üks väike värvipaber (punane, kollane, sinine, must või valge). Seiske ringis. Mängujuht nimetab eri värvusi ja lapsed moodustavad ringi sees paare või rühmi vastavalt sellele, millistest põhivärvidest nimetatud värvuse saab kokku segada. Näiteks: roheline – iga „kollane laps“ peab leidma paariliseks „sinise lapse“; oranž – „kollased“ peavad leidma paariliseks „punased“; pruun – punane + roheline ehk punane + sinine + kollane; tumesinine – sinine + must; roosa – punane + valge.
Vajalikud vahendid: punase, sinise, kollase, musta ja valge paberi tükid, kleeplint.